Twaalf subsidies voor debutanten
11 juli 2023
Twaalf onlangs gedebuteerde schrijvers van proza, non-fictie, poëzie en jeugdliteratuur ontvangen dit jaar een eerste projectsubsidie van € 11.000 van het Letterenfonds om te werken aan hun tweede boek. Zij werden geselecteerd uit een groep van 25 aanvragers.
Dit zijn de twaalf geselecteerden:
Nikki Dekker (diepdiepblauw, De Bezige Bij, 2022) voor een boeklang essay;
Jurriën Hamer (Waarom schurken pech hebben en helden geluk, De Bezige Bij, 2021) voor een non-fictieboek;
Joep van Helden (Jerrycan, Atlas Contact, 2022) voor een roman;
Anne-Lot Hoek (De strijd om Bali, De Bezige Bij, 2021) voor een non-fictieboek;
Puck de Klerk (Halfweg, Pluim, 2022) voor een roman;
Puck Koper (Water is voor vissen, Querido, 2023) voor een kinderboek;
Alexander Nieuwenhuis (Winterthur, Van Oorschot, 2022) voor een roman;
Grete Simkuté (De man die een berg werd, Lebowski, 2022) voor een roman;
Astrid Schutte (De laatste heer, Ambo|Anthos, 2021) voor een non-fictieboek;
Joke van Vliet (Wanneer de herten komen, Querido, 2022) voor een roman;
Dorien de Wit (eindig de dag nooit met een vraag, De Arbeiderspers, 2021) voor een dichtbundel;
Dorien de Wit (eindig de dag nooit met een vraag, De Arbeiderspers, 2021) voor een dichtbundel;
Jante Wortel (Weerlicht, Das Mag, 2022) voor een roman.
Talentontwikkeling
Alle genoemde debuten verschenen tussen 1 januari 2021 en 15 maart 2023.
Dit is de elfde lichting debutanten die een projectsubsidie ontvangt. Naast de debutanten hebben er in deze startersonde van de regeling Projectsubdies voor publicaties 21 schrijvers een aanvraag ingediend voor het schrijven van hun derde boek. Deze toekenningen worden binnenkort op de site van het Letterenfonds bekendgemaakt.
Het Nederlands Letterenfonds ondersteunt op diverse manieren de ontwikkeling van beginnende schrijvers. Onlangs ging de Impulsregeling startende literaire makers van start, waarmee beginnende schrijvers kunnen investeren in hun eigen ontwikkeling en/of publieksbereik. Daarnaast ondersteunt het Letterenfonds nog niet gedebuteerde schrijvers via de talentontwikkelingsprogramma’s Slow Writing Lab en #NieuweStukken. Voor schrijvers die zijn gedebuteerd na 1 januari 2022 is er in 2024 weer een aanvraagronde.
‘Manie Schaafijs biedt een nieuw perspectief op de Madeirese gemeenschap in Suriname’
In 2023 publiceerden schrijver Zindzi Zevenbergen en illustrator Hedy Tjin ‘Manie Schaafijs’ (uitgeverij De Harmonie). Dit jeugdboek vertelt het verhaal van de jonge Francisco de Freitas, die rond 1900 zijn geboorte-eiland Madeira verlaat en uiteindelijk het schaafijs in Suriname introduceert. Het is Hedy’s familieverhaal, en werd opgetekend door Zindzi, met steun van het Nederlands Letterenfonds. We spraken beide makers over de totstandkoming van dit jeugdboek.
Çağlar Köseoğlu geselecteerd voor residentie Jan van Eyck Academie
Çağlar Köseoğlu verblijft komend jaar als writer in residence aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Van 15 januari tot 15 juli zal hij werken aan nieuwe gedichten met een abolitionistische poëtica. Tijdens deze periode krijgt Köseoğlu de kans om te schrijven, onderzoek te doen en ideeën te ontwikkelen te midden van een inspirerende, internationale gemeenschap van kunstenaars en denkers.
In memoriam: Kenneth van Zijl
Ons bereikte het verdrietige bericht dat Kenneth van Zijl (1962) op 5 november is overleden. Een bevlogen journalist en programmamaker met een groot hart voor de literatuur.
Sluiting talenstudies bedreigt de kwaliteit en diversiteit van de literatuur in Nederland
Vorige week kondigde de Universiteit Utrecht aan de bacheloropleidingen van verschillende talenstudies te gaan sluiten, waaronder de opleidingen Duits, Frans en Italiaans. Dit kwam bovenop het bericht, twee weken eerder, dat de Rijksuniversiteit Leiden van plan is verschillende talenstudies te schrappen of samen te voegen tot een opleiding Europese talen of Aziëstudies. Het Nederlands Letterenfonds en de Auteursbond maken zich ernstige zorgen over de voorgenomen bezuinigingen. Ze hebben grote gevolgen voor de kwaliteit en de diversiteit van het taalonderwijs in Nederland, en in het verlengde voor de kwaliteit en diversiteit van de literatuur in Nederland.